Αρχική σελίδα English Login

Ιστορία
 Το 1938 η ΗΕΜ (Ηλεκτρική Εταιρία Μεταφορών), προχώρησε σε παραγγελία κατασκευής των 12 πρώτων τρόλεϊ από την ιταλική κοινοπραξία Fiat/CGE.

Ήταν τρόλεϊ μικρού μεγέθους, διαξονικά, με δύο τρολλέδες (κεραίες), χωρητικότητας 30 καθήμενων επιβατών (που αργότερα έγιναν 28) και 28 όρθιων. Ήταν πανομοιότυπα με τα αντίστοιχα που κυκλοφορούσαν στις επαρχιακές πόλεις της Ιταλίας κατά τη δεκαετία του ’30. Τον Οκτώβριο του 1939 τα οχήματα ήταν έτοιμα και έφτασαν στον Πειραιά για να τεθούν στη διάθεση της Εταιρίας Μεταφορών. Όμως λόγω του ότι σε ένα τμήμα της διαδρομής, δεν είχαν ετοιμαστεί οι δίδυμες εναέριες ηλεκτρικές καλωδιώσεις, από της οποίες γίνεται μέσω των κεραιών (τρολλέδων) η ρευματοληψία των τρόλεϊ, τα οχήματα έκαναν κάποιες δοκιμές (Δεκέμβριος 1939, Ιανουάριος 1940) και, στη συνέχεια παρέμειναν σε ακινησία στο αμαξοστάσιο ολόκληρη την περίοδο της κατοχής. Το αρχικό εργοστασιακό χρώμα ήταν πράσινο. Μετά τον πόλεμο η ΗΕΜ τα έβαψε κίτρινα, για να τα εναρμονίσει με τα κίτρινα τραμ και λεωφορεία. Κατά την αποχώρηση των Γερμανών από την Ελλάδα, τα στρατεύματα τους πήραν τα δύο από τα 12 Fiat με συνέπεια από τον αρχικό στόλο που είχε παραλάβει η ΗΕΜ να χρησιμοποιηθούν μόνο τα 10. Η πρώτη γραμμή τρόλεϊ που εγκαινιάστηκε από την ΗΕΜ το 1948, ήταν εκείνη της Καστέλλας, που αντικατέστησε την τροχιοδρομική γραμμή 20. Η γραμμή αυτή έχει διατηρήσει τον αριθμό αυτό έως σήμερα. Μετά τον Πειραιά, ήρθε η σειρά της Αθήνας να αποκτήσει τη νεοπαγή, τότε, «δι’ ηλεκτροκίνητων λεωφορείων συγκοινωνίαν». Η επιτυχής δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής Καστέλλα, έπεισε τη διοίκηση της αγγλικής εταιρίας να επεκτείνει το δίκτυο των τρόλεϊ και στην Αθήνα.

Στις 27 Δεκεμβρίου του 1953 λειτούργησε η πρώτη γραμμή τρόλεϊ της Αθήνας στη διαδρομή Πατήσια-Αμπελόκηποι. Τα πρώτα 40 οχήματα που κυκλοφόρησαν σε αυτή τη γραμμή ήταν μεγάλου μεγέθους τριαξονικά ηλεκτροκίνητα λεωφορεία Alpha Romeo/ GCE/ Casaro. Ακολούθησε επέκταση του δικτύου των τρόλλεϋ στην Αθήνα και η προσθήκη νέων μοντέλων οχημάτων, όπως τα Lancia τα οποία ήταν διαξονικά και πιο αθόρυβα.

Στην περίοδο 1954-1955 αρχίζει η απόσυρση των τραμ και η κατασκευή 5 νέων γραμμών στην Αθήνα με δρομολόγηση 80, ιταλικής κατασκευής, οχημάτων, ενώ στην περίοδο 1961-1968 κατασκευάζονται 7 νέες γραμμές με δρομολόγηση 47 οχημάτων που προέρχονται από την ίδια χώρα.

Η Η.Ε.Μ. έφτασε τελικά να έχει στην κατοχή της στόλο από 137 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία και παρείχε υπηρεσίες έως το 1971, οπότε και εξαγοράστηκε από το Ελληνικό Δημόσιο και μετονομάστηκε σε Η.Λ.Π.Α.Π. (Ν.Δ 768/1970).
Όροι Χρήσης | Site Map